När jag så fick Jacob Kimvalls nya bok "Noll tolerans. Kampen mot graffiti" i min hand så fick jag det faktaunderlag som krävdes för ett mycket starkt ifrågasättande av den intoleranta inställning till en enskild och utpekad konstform som den borgerliga majoriteten (fram tills nyligen tillsammans med socialdemokraterna) har drivit i Stockholms stad och län.
Min motion som jag lade i fullmäktige i dag finns att läsa nedan:
Motion av
Mats Berglund (MP) om en mer positiv attityd till gatukonst och graffiti.
”Den policy mot klotter och annan
skadegörelse som Stockholms stads kommunfullmäktige fattade beslut om i april
2007 innebär en nolltolerans mot klotter och graffiti.”(Ur Stockholms stads
informationsmaterial ”Tag’a ner i Stockholms stad”)
Vid
en första anblick kan det tyckas i allra högsta grad märkvärdigt att Stockholm
har en politik som innebär noll tolerans mot en enskild och utpekad konstform,
nämligen graffiti. Funderar man vidare, och undersöker vad denna intoleranta
inställning innebär i praktiken inser man, som förespråkare för demokratiska
ideal, att sådant på intet sätt ska höra hemma i ett modernt samhälle. Vi måste
ha en tolerant inställning till konst och kultur! Nolltoleransen måste
avskaffas och staden bör anta en positiv attityd till gatukonst och graffiti
liksom till unga konstnärer i allmänhet.
Den
så kallade ”nolltoleransen” har funnits i Stockholms stad och län sedan
1990-talet, och fick ny luft i kommunen senast med antagandet av ”Policy mot
klotter och liknande skadegörelse i Stockholm”, 2007. Det är i synnerhet den
nionde paragrafen, som bland annat säger att staden inte får medverka till verksamheter som på något sätt kan väcka intresse
för klotter och olaglig graffiti, som är besvärande. Denna paragraf har tolkats av staden så att exempelvis:
- Stadsmuseets
gatukonstvandringar har fått ställas in,
- Kulturskolans
graffitikurser i Bromma och Farsta har stängts (DN 2006-10-30),
- annonser för
Riksmuseets evenemang Art of the Streets
har stoppats,
- även lagliga
graffitimålningar är förbjudna i hela staden (citat: Mikael Söderlund, Södermalmsnytt,
2007-05-27, se även Jacob Kimvall 2012: ”Tolerans”).
Nolltoleransen
hade vid införandet 2007 föregåtts av ett massivt kampanjarbete av SL:s
styrelse sedan mitten av 1990-talet, huvudsakligen genom det egna forumet:
”SL-direkt”, en annonssida i gratistidningen Metro där målet var att sänka den
folkliga acceptansen för graffiti för att legitimera stora satsningar på
sanering. Syftet med nolltoleransen är, så som den debatterats av Stockholms
politiker, att den ska motverka skadegörelse och klotter. Ny forskning från
Stockholms universitet visar att någon sådan effekt inte kan påvisas. Snarare har
nolltoleransen medverkat i att hålla liv i den snart 30-åriga ungdomskulturen
(Kimvall: 104).
Nolltoleransen
har inte bara inneburit oacceptabla inskränkningar för stockholmarnas sätt att
uttrycka sig konstnärligt, utan även kostat stora summor pengar.
Klottersanering är idag en lukrativ bransch som omfattar över 1500 företag i
Sverige, och bekostas till stor del av Stockholms stads och läns
skattebetalare. Enbart för SL ligger kostnaderna på omkring 100 miljoner kronor
årligen (DN. Sthlm 2012-06-02: 5),
före nolltoleransen låg kostnaderna på halva summan (Aftonbladet, 2007-07-13). Endast
saneringsbranschen och dess lobbyister kan idag sägas vara vinnare på
nolltoleransen. Och dessa mycket starka vinstintressen medför även att
branschen är starkt beroende av att graffitimålarna fortsätter att verka.
Nolltoleransen föder således sig själv (Kimvall: 105). Saneringsbranschen är
dessutom ifrågasatt och ett vaktbolag som Stockholms stad och polisen
samarbetar med är idag under utredning för brott (SvD 2011-08-18; 2011-11-14)
Policyn
medför i praktiken att polisen kroppsvisiterar och även griper personer utan
att brott har begåtts och utan att behöva bevisa att brott har eller kommer att
begås. Enligt borgarrådet Ulla Hamilton med fler, gör polisen c:a 200 sådana
ingripanden mot misstänkta klottrare varje månad (Kimvall: 6, http://kelfve.se/?p=1802).
Det räcker
med att inneha färgburkar för att bli gripen, och här ligger bevisbördan på den
gripne, inte på polis eller åklagare. Det är en ordning som strider mot normal rättspraxis och som även har fått såväl JK (2006-09-05, dnr: 3090-05-40) som JO (2009-09-18, dnr:
1902-2008) att kritisera Stockholmspolisen. Viljan att behålla denna omvända
bevisbörda har dessutom även fått Stockholms politiska ledning att försöka
påverka grannkommuner att avskaffa lagliga väggar (citat: Sten Nordin, http://stennordin.se/2011/08/18/).
I
argumentation för nolltoleransen har en rad felaktiga argument använts. Bland
annat finns ett arbetsmaterial på stadens hemsida som anger att graffiti förfular
boendemiljöer och skapar otrygghet, och att graffitikulturen medför
kriminalitet och drogmissbruk (se PowerPoint om graffitikultur: ”Tag’a ner” med
tillhörande talarmanus, stockholm.se). I sin bok ”Noll tolerans” avfärdar
forskaren Jacob Kimvall flera av dessa påståenden (s. 46-55), bl.a:
- graffiti är
fult = subjektiv bedömning! I Helsingfors har man efter många år av
nolltolerans infört lagliga väggar och en stor majoritet av befolkningen är
mycket nöjd med resultatet (Paavo Arhinmäki, Finlands kulturminister, i
Kimvall: Efterord).
- graffiti
skapar otrygghet = inte påvisbart! Däremot skapar nolltoleransen otrygghet
(Kimvall: 117 f.).
- graffiti är
en inkörsport till kriminalitet och missbruk = forskning från kriminologiska
institutionen vid Stockholms universitet visar att det inte går att påvisa att
graffitimålare är mer brottsbelastade än andra ungdomar om man väger in alla
sociala faktorer! (Dave Shannon, Swedish
graffiti, diss 2003: 159 ff.)
- graffiti
kostar pengar = ja, men nolltoleransen kostar ännu mer! (Aftonbladet, 2007-07-13)
- nolltolerans
minskar skadegörelsen = inte påvisbart! Städer med nolltolerans har tvärtom fler
polisanmälningar mot klotter än städer med lagliga väggar, ex. Malmö och
Norrköping (Statistik från BRÅ, skillnaden är mycket hög)
Stadens
klotterpolicy bör omprövas. Antingen bör den helt utgå eller utsättas för genomgripande
revidering. Paragraferna 3 och 4 bör då omformuleras så att de vilar på saklig
grund och allas rätt till likhet inför lagen i enlighet med 1 kap. 9 §
regeringsformen. Det skulle betyda bland annat att agerande mot ungdomar i
samband med graffiti ska kräva saklig grund, samt att eventuellt utbildnings-
och informationsmaterial ska ha evidensbaserat stöd i forskning. Paragraf 9 bör
utgå helt. Övriga paragrafer bör ses över.
En
förändrad attityd till graffiti och gatukonst kommer att innebära en rad
positiva effekter för Stockholm och stockholmarna. Vi skapar en mer levande och
tillåtande stad om vi är toleranta istället för intoleranta, om barn och unga
får ägna sig åt den konstform de vill i kulturskolan och om vissa utpekade
kulturyttringar inte anses som kriminella till sin natur.
Jag
föreslår därför kommunfullmäktige besluta,
att:
-
ompröva den så kallade nolltoleransen mot graffiti,
-
stryka eller omformulera paragraf 9 i stadens ”Policy mot klotter
och liknande skadegörelse i Stockholm” samt omarbeta eller stryka övriga
paragrafer utifrån vad som anförs i motionen,
-
införa lagliga väggar för graffitikonstnärer,
-
staden intar en allmänt positiv attityd till ung konst och unga
konstnärer.
Stockholm
den 8 juni 2012
Mats
Berglund (MP)
____
» Bilden visar graffiti på en bropelare på Årsta holmar, foto: Mats Berglund
5 kommentarer:
Kärlek till dig. Tack <3
Fullt stöd. Sverige har lyckats bra med mer liberala inställningar till "problem" tidigare.
Very good for me
Blogger Template
Najs, blir bättre och bättre!
Skicka en kommentar