måndag 1 december 2008

Jultallrik

1 december, och jag har redan fått i mig säsongens första jultallrik.

Ibland hamnar man som fritidspolitiker i lite underliga situationer. På bilden håller Liljevalchs relativt nytillsatta chef Mårten Kastenfors en föreläsning om den moderna konstens utveckling, från romantiken till idag. Under tiden sitter en mindre skara ledamöter från kulturnämnden vid runda bord och äter sill och rödbetssallad. Konsthallens personal sitter vid ett ensamt bord en bit bort, utan julmat, och manövrerar powerpointen.

På bussen ut mot Djurgården föreställde jag mig nog att vi skulle få en mer sedvanlig presentation av Liljevalchs, och nya Stockholm Konsts verksamhet. Kanske också den nye chefens tankar om personal, ekonomi, framtid, kommande utställningar och sådant som vi politiker vanligen matas med för att fatta våra kloka beslut. Så brukar det ju vara. Den här gången fick vi en konstföreläsning i egendomlig kontext istället.

Men laxen och köttbullarna var goda, och jag som läst en massa grundkurser i humaniora - men inte just konstvetenskap - fick en rejäl lektion där jag lärde mig massor.

Inga kommentarer: