torsdag 31 januari 2008

Borgerlig demokratisyn

Timbro-veteranen Marie Söderqvist oroar sig över demokratins allt svagare förankring bland svenskarna. Jag håller med henne, men våra lösningar på problemet skiljer sig åt på ett närmast brutalt sätt.

Jag tror på: fler fritidspolitiker, mer resurser till kultur och föreningsliv, ökad jämställdhet, jämlikhet och integration. Ett mer humant samhälle med mindre konsumtions- och karriärstress. Kortare arbetstid och mer engagemang.

Maries lösning: Omyndigförklara halva befolkningen. Dra in rösträtten för alla som inte känner igen Fredrik Reinfeldt på bild. Motverka demokratins försvagning genom att försvaga demokratin(!). Betrakta citatet:
Allvarligt talat: ska vi ha allmän rösträtt? Jag vill inte att människor som inte vet vad de röstar på ska bestämma vem som ska styra landet. Borde inte minimikravet på den som tillåts gå och lägga sin röst på regeringen vara att vederbörande faktiskt vet vem som styr landet? /Marie Söderquist.

Jösses...
Jag fick på näbben i ett tidigare inlägg när jag använde starka ord, men nog måste man säga att den borgerliga debatten hamnat... en bra bit utanför den demokratiska huvudfåran...

Inga kommentarer: