söndag 6 april 2008

När blir det kravaller i Sverige?

Just hemkommen från Teater Tribunalen där America Vera Zavalas pjäs, Etnoporr, följdes av en oerhört spännande debatt på temat: När blir det kravaller i Sverige?

I panelen satt företrädare för tidningen Gringo, ungdomsgården Reactor, organisationen Husby Unite, men också en forskare på magisternivå och en polis med invandrarbakgrund. I publiken satt många ungdomar främst från Husby - som tyvärr inte hann komma till tals så mycket som jag hade önskat.

Jag vet inte om jag själv satt i publiken som en medelklass kulturkonsument, som kulturpolitiker eller som kravallhistoriker. Frågorna var många men svaren desto färre. Är kravaller en positiv förändringskraft? Vad är alternativet till kravaller? Varför känner man sig inte delaktig i den svenska gemenskapen i miljonprogrammets förorter? Vad kan vi göra för att minska segregationen?

Efter hand insåg jag att mitt svar helst skulle vara engagemang. Gärna politiskt och gärna partipolitiskt. Men engagemang i föreningar, kulturlivet, idrott... vad som helst bara vi inte blir sittande passiva. I så fall satt jag i publiken som företrädare för miljöpartiets interna valberedning. Vi arbetar målmedvetet för att sprida på uppdragen i partiet så att alla medlemmar - också de nya - känner att de har ett förtroende och spelar en viktig roll inom partiet och inom politiken.

Vi behöver fler engagerade medlemmar, inte minst bland de unga från de invandrartäta områdena i Stockholm. Men vi måste också förbättra dialogen mellan ungdomarna och oss politiker. Fler förslag mottages tacksamt...

» Etnoporr spelas ett fåtal gånger under april. Efter söndagsföreställningarna följer debatter på olika ämnen.

Inga kommentarer: