måndag 25 februari 2008

bang

Jag borde verkligen inte kommentera bang-bråket. Men nu gör jag det i alla fall...

Det var en mycket märklig artikel som delar av bangredaktionen publicerades i dagens DN. De skriver att de blir motarbetade av styrelsen när de vill göra en bred tidning, när de vill nå ut till fler läsare, när de vill göra en tidning "som ser trendig ut".
- Men problemen med bang de senaste åren är ju att tidningen har blivit allt smalare, den har blivit ful sedan de bytte typsnitt, och hur ska de nå fler läsare om de inte värvar prenumeranter?

Redaktörerna skriver att de vill vara en "queer, helfeministisk röst i det offentliga samtalet". Men de påstår att det finns en myt om en konflikt, att "det pågår ett krig mellan queer och feminism - som om inte de två hör ihop"!

- Men de två begreppen hör inte självklart ihop! De kan självklart med fördel kombineras, men inte nödvändigtvis. Jag själv är bestämt feminist, men kan nog inte stoltsera med att vara speciellt queer. De två begreppen är dessutom olika storheter; det ena är en ideologisk inriktning det andra mer av ett analysverktyg. Tidningen bang har kletat ihop de två begreppen allt för hårt de senaste åren.

Redaktörerna blir riktigt sura när styrelseordföranden Ursula Berge påpekar att Spy Bar är lite problematisk som festlokal för en bangfest.

- Men, det är den ju! Det var i och för sig några år sedan jag var på en bangfest. Men att ta mig till Spy Bar!? Nää...

Nåväl, hoppas bang (Bang) fortsätter att finnas. För det är trotsallt viktigt med en "queer, helfeministisk röst i det offentliga samtalet"!» Foto: Mats Berglund

Inga kommentarer: