TV4 har hittat ett sätt att ytterligare kringgå regler om hyfs i etern. Nu erbjuds de politiska partierna att köpa dyr reklamtid. Agneta Börjesson har meddelat att Miljöpartiet inte är intresserade. Och jag hoppas att inget annat parti kommer vara det heller.
Tv-reklam är dyrt och förenklande. Det kommer dra ner debatten och på sikt urholka demokratin ytterligare (tror jag!).
Man undrar också hur många svenskar som egentligen är beredda att pröjsa. Riksdagspartiernas budgetar genereras i det närmaste uteslutande via partistödet. Alltså Dina skattepengar. I internationell jämförelse är det svenska partistödet högt. Jag tycker att det är bra. Partistödet är till för att stärka demokratin genom att ge partierna möjligheter att skapa debatt, göra egna fördjupningar och studier. Helt enkelt bedriva politik.
Om partierna nu (i kampen om väljarna) tvingas sticka stora belopp i Janne Schermans inneficka så betyder det en av två saker: antingen blir demokratiarbetet lidande, eller så måste partistödet höjas.
Nästan all reklam kan du (rent teoretiskt) välja att inte betala för. Gillar du inte Scan's reklamfilmer där de skållar grisar, så kan du skippa köpa Mamma scans köttbullar. Men med politisk reklam måste du betala - via skattsedeln - vare sig du gillar Jan Björklund eller inte.
Slutsatsen blir alltså: Ner med tv4!
söndag 22 mars 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Det är förstås hyckleri, att säga nej till politisk reklam i TV inför valet nästa år. Alla partier kommer att utnyttja de medier, som står till buds, både affisher, tidningar, TV, radio och inte minst olika forum på internet, bl.a. bloggar som denna.
Alla sneglar på Obamas framgångrika valkampanj i USA, och försöker använda lärdomar från den i Sverige. Varför anlitar partierna proffessionella reklam och PR-byråer idag, om de inte vill få ut så mycket av sitt budskap som möjligt till väljarna? Det är faktiskt en del av bår demokrati, och inget att hymla om eller skämmas för.
Skicka en kommentar