söndag 3 januari 2010

Borg eller Berglund?

Enligt SVT så ställer de tyngsta moderatministrarna inte upp i valet 2010. Varken finansministern, utrikesministern eller arbetsmarknadsministern finns med på någon av moderaternas valsedlar inför höstens val.

– Vill man ha kvar Anders Borg som finansminister får man rösta på mig som statsminister, säger Fredrik Reinfeldt.

Frånsett det Reinfeldtska missförståndet om vad vi egentligen röstar på i riksdagsvalet, så kontrar jag härmed med nedanstående pratminus:

– Vill man däremot ha bort Anders Borg som finansminister så kan man istället rösta på mig! Jag kommer att stå på plats 47 på Miljöpartiets riksdagsvalsedel för Stockholms stad, och lovar att jag som riksdagsman inte kommer rösta för en moderatledd regering.

__
Fotnot: Det går naturligtvis lika bra att rösta på Maria Wetterstrand eller någon annan miljöpartist om man vill få ett mer jämlikt, solidariskt och grönt samhälle efter valet.

Inga kommentarer: