lördag 1 mars 2008

Förnyelse - förruttnelse?

Vad är det som pågår på mp's rikdagskansli egentligen?
På kort tid har ledande miljöpartister bytt fot i en rad viktiga frågor:
- Betygen
- Medborgarlön
- EU-medlemskapet
och idag också:
- Arbetstidsförkortningen

Det är Mikaela Valtersson, Ulf Holm och Karin Svensson Smith som menar att en generell 6-timmars arbetsdag kostar för mycket, och att pengarna behövs för de kommande klimatsatsningarna. Jag är skeptisk till att ställa sådana frågor emot varandra. Men jag är också oroad över alla snabba utspel från högsta ort som kommer nu. Vart är vi egentligen på väg? Partiet har gott om frisk vind i ryggen just nu, och är inte - som en del andra partier - i behov av vare sig omvälvande förnyelser, eller regeringsinriktad förruttnelse.

Det lär bli en intressant kongress i Östersund i maj. Jag kommer inte att kandidera till att bli delegat eftersom jag inte har tid (måste jobba med avhandlingen). Men om en månad ska jag iallafall på förtroenderådets sammanträde - jag hoppas det blir tid för diskussioner om de pågående förändringarna då.

» Jag tycker: Betyg-Nej! 6-timmars arbetsdag-Ja! Det är två viktiga frågor som mp bör fortsätta driva hårt. Medborgarlönen tror jag på, men har hittills inte sett något bra förslag på hur det ska genomföras. Och så tycker jag att det är för tidigt att slopa utträdeskravet, EU har ännu inte omvandlat de goda föresatserna gällande miljöpolitiken i praktik. Så länge jag inte ser konkreta resultat så håller jag mig skeptisk. En enkel sak att börja med vore att synka spårförbindelserna och tåg-biljettförsäljningen inom unionen. Därefter kan jag nog överväga frågan igen.

Inga kommentarer: