tisdag 11 mars 2008

Gör nya Slussen till ett Kulturcentrum

Igår hölls tydligen en presskonferens i Stockholms stadshus. Syftet var att presentera Stadsbyggnadskontorets planer för det fortsatta arbetet med nya Slussen. Det vinnande tävlingsbidraget från Nyréns arkitektkontor ska utgöra basen, men deras ritningar kan komma att förändras – förhoppningsvis kraftigt.

Det är naturligtvis tragiskt att vi låtit Slussen förfalla så till den grad att ett bevarande inte anses möjligt. Slussen, som ritades av Tage William-Olsson, och invigdes den 15 oktober 1935, är vid sidan av Asplunds bibliotek, i särklass Stockholms internationell mest välrennomerade byggnadsverk.

» Slussens invigning 1935 (t.h.)

I första hand hade jag därför sett ett bevarande. Men om det förslaget nu faller kommer jag politiskt arbeta för nedanstående riktlinjer, pedagogiskt uppdelat i tre K: Kultur, Kommers och Kommunikation.

Kultur
Gör nya Slussen till ett Kulturcentrum – inte ett kommersiellt centrum. De stora galleriaplanerna som tidigare presenterats är inte avskrivna. De lever i allra högsta grad vidare i Stadsbyggnadskontorets ritningar planer. Retoriken hos stadsbyggnadsborgarrådet Mikael Söderlund har visserligen förändrats och han betonar idag andra värden, som operahus och kulturscener. Men faktum kvarstår att de 35 tusen kvadratmetrarna fortfarande är avsatta för kommersiella lokaler.

I stället för att bygga en av Stockholms största galleria bör vi upplåta de stora ytorna åt kulturella aktiviteter. De kulturinstitutioner som finns i området i dag – Stadsmuseet, Södra teatern och Debaser – utgör en utmärkt bas för ett framtida "Kulturcentrum Slussen". Därtill bör vi värna om de många konstgallerierna och konsthantverk- och designbutikerna som ligger i de närmaste kvarteren, huvudsakligen längs Hornsgatan.

För att befästa Slussen som kulturcentrum bör vi i byggplanerna dessutom ta in ett antal nya verksamheter. Stadsmuseet behöver en tydligare entré och ett annex för snabba utställningar om Stockholm. En kulturhuset-filial med läsesal och tidskriftsbibliotek och konstutställningshall. Designmuseum, en mindre musikscen för jazz- och kammarmusik och varför inte ett "dans- och datacentrum" som Peder Alton förespråkar i en kommentar i DN 11/3-2008.

Kommers
Kvarteren runt Slussen har ända sedan Stockholm grundades runt 1250 varit viktiga område för handel och kommers. Läget mellan Mälaren och Saltsjön har medfört att Slussen utgjort omlastningsplats för transporter av Järn och jordbruksprodukter från Mälardalen och salt, fisk och andra varor som har kommit in till Sverige via Östersjön.

» Blå bodarna var ett gångstråk med flera små moderna butiker. Bild från Stadsmuseets inventering.

Det finns ingen anledning att ändra på det idag. Den kommunikativa knutpunkten som Slussen utgör är utmärkt för småskalig handel. Det är dock viktigt att inte kommersialisera området i allt för hög utsträckning. Handeln bör också vara anpassad för kollektivtrafik och får inte dra till sig ökad biltrafik.

Förutsättningarna för en galleria – i ordets ursprungliga, antika betydelse – är goda. Med inspiration hämtad från det antika Grekland och Rom skulle en sådan galleria med många små ägardrivna butiker vara mycket lämplig på platsen. Närheten till Östersjön bör understrykas med internationella kaféer, restauranger och butiker. En bättre plats för en Skärgårdsmarknad går inte att finna.

Kommunikation
Slussen är idag en av Stockholms viktigaste kommunikationsknytpunkter. Och så kommer det även förbli. Biltrafiken måste dock minskas kraftigt. Gångtrafikanter och cyklister har däremot ökat betydligt de senaste åren vilket är positivt. Större ytor bör alltså avsättas för cykel- och gångbanor.

Spårförbindelser via Saltsjöbanan samt röda och gröna tunnelbanelinjerna bör självklart utökas med kopplingar till tvärbanan och även en ny spårväg ut mot Nacka och Värmdölandet. På sikt bör antalet bussar som kör in till Slussen reduceras kraftigt.

» Gunnar Smolianskys bild från kajen mot Saltsjön nedanför Slussen. Foto: Stockholms stadsmuseeum.

'Båttrafik är en ny miljövänlig form av kollektivt resande som bör utökas i Stockholmsregionen. Från Slussen bör snabba, lättillgängliga, biogasdrivna båtförbindelser etableras både på Saltsjösidan och i Mälaren. Stockholm är historiskt en sjöfartsstad. Vi måste ge nytt liv åt Stockholms kajer.

2 kommentarer:

gardebring sa...

Trevliga tankar som jag i stort håller med om. Däremot tycker jag att det är utmärkt att slussen rivs och att det byggs nytt. Jag gillar inte den nuvarande slussen då den prioriterar just biltrafiken framför människor. Jag vill se en härlig blandning av kultur, kommers och kollektivtrafik, blanda funktionerna istället för att separera dem.
Sedan vill jag att modern nyskapande arkitektur av internationell klass skall få ge sitt avtryck på Slussen. Det är hög tid att vi tvättar bort betongbrutalism-stämpeln på Stockholm nu.

gardebring sa...

Sedan vore det såklart trevligt om blåbusslinjerna byggdes om till spårväg och fick gå via slussen...