tisdag 17 juni 2008

FRA-debatten

Det tv-kort som jag köpte till min jobbdator för en tid sedan ger mig ingen arbetsro. Jag har under dagen försökt läsa korrektur på kapitel 4 till min avhandling, men på tv'n/datorn har samtidigt SVT 24 stått på med sändningen från Riksdagsdebatten om FRA-lagen.

Det har varit en oerhört bra underhållning. Man måste verkligen gilla de unga centerpartisterna Federley och Johansson för att de ger oss en fantastiskt rafflande show. Under Fredrick F's 15 minutes of fame i talarstolen höll han oss tv-tittare i ovisshet ända till slutet. Han stakade sig, föll närapå i gråt, hänvisade till mamma, etc. På ett lysande sätt tog han t.o.m. upp försvarsministern i en replikväxling innan han meddelade sitt beslut om återremiss och, om det faller (vilket det självklart gör), avslag till lagförslaget. När Annie J gick upp var det ju inte längre lika spännande, men även hon visade stort mod och engagemang genom att gå emot partilinjen.

I morgon är det omröstning. Jag hoppas att Centerns återremiss faller (hur segt skulle inte ytterligare en vända vara efter åratal av remisser och återremisser!?). Då får vi se två unga liberaler rösta emot sin regering. Men hur blir det med nu med moderaterna och folkpartisterna? Varken t.ex. Birgitta Ohlsson (fp), Karl Sigfrid (m) eller Cecilia Wikström (fp) var i plenum idag. Betyder det att de kvittar ut sig i morgon? Förmodligen! Trist!

Bäst av alla var dock Mehmet Kaplan (mp) som i ett lysande och jättelångt anförande fullständigt manglade sönder hela förslaget. Stor underhållning! Tillsammans med vännerna från centern har han visat att en riksdagsdebatt kan vara lika kul och spännande som en match i fotbolls-EM.

---

En rätt märklig sak som inträffade efter att jag alldeles nyss drog ur tv-kortet från datorn för att återgå till avhandlingstexten är att jag hamnade mitt i kapitelsammanfattningen på sidan 261, och läser:
Actor* i fallet Ebelska upploppet stod för en äldre rättssyn än de åtalade männen som pläderade för ett mer individbaserat och mindre auktoritärt samhälle. Diskussionen på riksdagen 1810 visade upp liknande klyftor. Mordet på Axel von Fersen var i högsta grad politiskt till sin karaktär. Det slog upp ett sår som skakade om det svenska samhället på ett sätt som inte tidigare varit fallet i samband med folkliga oroligheter. Lagarna ifrågasattes och en skiljelinje i debatten låg i respekten för medborgarna kontra den allmänna säkerheten. Debatten skulle komma att pågå under mycket lång tid – och är ännu i våra dagar högst aktuell.

Spökigt!?
__
*) Actor är en äldre benämning på åklagare. Ebelska upploppet utspelade sig på Slottsbacken i januari 1793. Fersen lynchades i juni 1810. Avhandlingen kommer nog till våren 2009.

Inga kommentarer: