fredag 24 oktober 2008

Vitlöksforskning är ingen klimatlösning

Ser på SVTs Rapport att holländska forskare experimenterar med att blanda i vitlök i fodret för att minska nötboskapens metangasproduktion. Det är exempel på typiskt dum och onödig forskning.

Jag vet inte så mycket om kossor, men jag har förstått att de har ett väldigt komplicerat matsmältningssystem som inbegriper inte mindre än fyra magar! Hur metangasen påverkar deras matsmältning låter jag vara osagt, men det är tydligt att människor verkar göra vad som helst för att slippa ändra livsstil.

För det är ett faktum att vi faktiskt måste ställa om vår kost och äta mindre kött och mer grönsaker och spannmål. Och det är både för klimatet och för att resurserna inte räcker till världens växande befolkning annars. Och detsamma gäller för en massa andra områden: bilåkandet, överkonsumtionen, energianvändningen, et cetera...

Inga vitlöksstudier kan ändra på det!

» Kossan på bilden bor i en överfull jättelagård i södra Estland.

1 kommentar:

Annelie sa...

Det låter onekligen spännande med vitlökskuren, men jag håller förstås med dig.

Det finns en annan intressant aspekt av kossornas metangasproduktion, som jag hört av en föreläsare på Umeå Universitet (minns tyvärr ej vem). Nämligen att de, liksom vi, producerar gas utifrån vad de äter. Eftersom vi människor vill att de ska producera så mycket (mjölk, kött) som möjligt, ger vi dem en kost som optimerar produktionen. Inte mag-tarm-funktionen. Och det går utmärkt eftersom kossor inte förväntas leva så länge. Särskilt inte de som ska bli kött.