fredag 16 november 2007

Asplund

Om bara några minuter börjar prisceremonin i Asplund-tävlingen i Prinsens Galleri i Stadshuseet. Jag hinner inte dit som jag hade tänkt. Vinnare i tävlingen blev förslaget: Delfinium av den tyska arkitekten Heike Hanada. Det känns bra med en kvinnlig vinnare, det stora huset som ska ligga påfallande långt ifrån Asplundsbyggnaden har en vackert mönstrad glasad fasad. I idén ligger att den gamla byggnaden ska synas igenom glasfasaden om man betraktar biblioteket från Odenplan.

Samtliga lamellhus rivs. DN's Peder Alton har inga problem med det, men jag tycker att det är mycket synd! Jag är också lite skeptisk till den park som binder ihop de två stora byggnaderna - bättre vore att öppna upp Tegnérlunden. Jag är inte heller imponerad av formen och storleken på glaskolossen. I de förslag som använde sig av lamellerna blev nybyggnationen betytdligt mindre, och mer respektfull gentemot det nuvarande biblioteket.

Kort sagt, så är jag rätt besviken på juryns val!

Hur håller man glasfasaden ren och genomskinlig?

Länk till tävlingen: http://www.arkitekt.se/s32025

1 kommentar:

Kaimor sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.