fredag 2 november 2007

Från början

Nu har det gått ett drygt år sedan valet 2006. Den borgerliga alliansens politik börjar visa sina effekter. Deras andra budget lades för en knapp månad sedan. Skattesänkningen på ytterligare 20 öre suger ut alltför mycket av Stockholms kulturliv. Medeltidsmuseet fick inte den efterlängtade utbyggnaden, avgifterna till kulturskolan dubbleras från årsskiftet, Stadsarkivets filial i Frihamnen avvecklas från årsskiftet. Det är väl det som hittills har klubbats. Under de närmaste månaderna väntas fler obehagliga beslut – t.ex. hur 5 mkr ska sparas inom Stadsmuseet.

I Stockholmspolitiken i övrigt märks mest utförsäljningar. Bostäder, skolor, naturområden... allt ska bort!

I rikspolitiken har statsministern just sparkat sin statssekreterare. "En personlig tragedi, både för henne och mig!", säger Reinfelt. Jag tror förvisso hon klarar sig fint framöver, också efter att hennes fallskärm har landat. Varför det skulle vara en personlig tragedi för stadsministern begriper jag inte. Däremot ser jag personliga tragedier hos alla de Stockholmsbarn som lever i familjer med knepiga ekonomiska situationer och som från årsskiftet inte längre kommer ha råd att spela klarinett, spela teater, dansa eller vad de vill göra inom kulturskolan.

Alla barn ska ha rätt att ha en egen kulturhobby - oavsett föräldrarnas plånböcker!

Min avhandling i historia börjar så smått bli klar. Den borde föreligga i en tidig manusform innan året är slut. Då har nästan hela mitt stipendium tagit slut, och jag återgår till mitt halvtidsjobb på Stads- och kommunhistoriska institutet.

Malmö FF gjorde en bedrövlig säsong. Till nästa år har de iallafall värvat en tränare jag tror på.

Om sådant och annat har jag tänkt att den här bloggen ska handla.

Inga kommentarer: