tisdag 30 mars 2010

Förbifart Stockholm, hur tänker borgarna egentligen?

Stockholmsborgarna lovar inte mycket inför valet.

Men de lovar att skuldsätta oss i trettio år framöver. De lovar oss att öka trafikmängden med 0,5 procent varje år, och därmed motsvarande ökning av partiklar, koldioxid och andra växthusgaser.

De lovar oss förmodligen varmare klimat. De lovar oss en kontinuerlig ökning av antalet trafikdöda i Stockholmsregionen. De lovar oss oerhörda finansiella risker och avbrutna kollektivtrafiksatsningar.

De lovar att spendera 28 miljarder kronor på Förbifart Stockholm. Det är svårt att förstå summan, den kan inte beskrivas på annat sätt än att det är – ohyggligt – mycket pengar!

(Eller, i runda slängar, ungefär lika mycket som Stockholms hela kulturbudget under återstoden av min beräknade livstid!)

Man undrar, hur tänker borgarna egentligen?

» MP, SNF, DN, DN, DN, SVD, ABC (bilden ovan är en skärmdump från SVT Play)

7 kommentarer:

Thomas sa...

Hur tänker Carin Jämtin (s)? (s) stöder projektet.

Anonym sa...

För oss som bor utanför "storstan" och regelbundet måste passer Sthlm skulle förbifarten vara en ren skär välsignelse.

Men MP kanske tycker att det är bra att vi står och spyr ut avgaser i rusningstrafiken, istället för att vi som ska förbi Sthlm kan ta just "Förbifart Sthlm".

Tyvärr går det inte att åka kollektivt om man bor ute i verkligheten.

Mats Berglund sa...

Thomas: Jag kan inte svara på hur Carin Jämtin tänker. Du kan väl fråga henne och återkomma med ett svar här i kommentarsfältet!

Anonym: Fast den välsignelsen blir ju inte långvarig. Alla studier av liknande motorvägsprojekt visar ju att nya vägar driver ny trafik. Om tio år har också förbifarten korkat igen i rusningstrafik.

Den spiralen kan bara brytas genom stora satsningar på kollektivtrafik. Om vi får ner bilpendlingen till innerstaden så frigör det kapacitet på t.ex Essingeleden för den relativt lilla trafikandelen som utgör bilpendling mellan söder- och norrförort.

Men förbifartpengarna skulle inte bara räcka till kollektivtrafik i Stockholm, utan också till en utbyggnad av järnvägsnätet i hela landet!

Danne sa...

Stockholm beräknas öka kraftigt i storlek så det vore naivt att tro på minskad trafik, med eller utan utbyggnad av kollektivtrafik och med eller utan förbifarten. Med ökad trafik -> ökad mängd olyckor och därav döda. Däremot bör den relativa mängden koldioxid, partiklar och andra växthusgaser minska då det blir mindre köbildning så dina argument där håller inte. Du måste nästan titta på den relativa skillnaden istället för totalt.

Jag bor inte i Stockholm och därför bryr jag mig inte allt för mycket om vägen byggs eller inte. Om man frågar stockholmarna så är majoriteten för en byggnad och det tycker jag väger tungt, bra mycket tyngre än alla åsikter som förs runt i landet.

Det finns många ställen dit våra skattepengar går som är betydligt mer tvivelaktiga än detta vägprojekt.

In conclusion: Bygg skiten om ni 08or vill det men se till att finansiera merparten själva!

Mats Berglund sa...

Hej Danne,
det du skriver stämmer inte. Byggandet av förbifarten kommer minska andelen kollektivtrafik och istället driva upp vägtrafiken i Stockholm i långt högre takt än den beräknade inflyttningen.

Om vi istället satsar trängselavgiftspengarna på kollektivtrafik kan vi istället öka andelen kollektivtrafik och faktiskt minska det totala antalet arbetspendlare i bil.

Du har också fel i att en majoritet av stockholmarna vill ha förbifarten. Enligt Demoskops undersökning är 51% av stockholmarna emot, medan bara 48% är för.
(Se: http://www.politikerbloggen.se/2010/03/30/29473/)

Även du som inte bor i Stockholm påverkas av det här bygget. Förutom trängselavgifterna kommer regeringen skjuta till flera miljarder. Dessa pengar bör istället gå till spårbunden infrastruktur i hela landet.

Danne sa...

Att den minskar kollektivtrafiken tvivlar jag på men däremot kommer det nog inte ske någon utbyggnad. Jag har iaf inte läst om något förslag där de ska dra ner på den.

Ökat flöde i trafiken bör ge relativt mindre utsläpp vilket bör kompensera en del av ökningen. Samt att man får bort mycket avgaser från centrala delar vilket är positivt.

Ok jag visste inte att 51% var emot, jag läste någonstans att majoriteten var för.

Jag påverkas av bygget, självklart men jag är beredd att ge de skattepengarna. Idagsläget slösas mkt skattepengar och dessa miljarder är betydligt bättre använda enligt min uppfattning.

Vi har redan fått måna miljarder norrut där jag bor i och med botniabanan och Stockholm behöver få utvecklas. Självklart skulle en utbyggnad norrut vara bra miljömässigt.

Gluttmopp sa...

Jag kan se behovet av en förbifart eller en ringled, MEN borgarnas variant är ju helt uppåt väggarna knasig.

Undersökningarna visar ju att rusningstrafiken på Essingen, som man vill få bort, knappast beror på tung nord-sydlig trafik, utan på vanliga pendlande människor som ska till jobbet.

Och för de ofantliga mängder människor som ska från Hägersten till Bromma eller från Årsta till Solna t ex, lär ju Förbifarten ligga åt skogen för långt bort för att vara ett försvarbart alternativ.

Men inte nog med det. Samtidigt bygger de en spårvagnslinje längs den sträcka som redan i dag har Sveriges sannolikt högsta andel kollektivtrafik.

Goddag yxskaft?

Jag är för både förbifart och innerstadsspårvagn, men placera dem då för guds skull på ställen där de behövs!