söndag 25 maj 2008

Bra kongressbeslut

Istället för att skriva på avhandlingen blev jag sittandes på universitetet flera timmar framför datorn som streamade direkt från Östersund. Mina partivänner har tagit flera kloka beslut de två senaste dagarna.

- Frågan om hur vi ska bilda regering 2010 luckrades upp betydligt från partistyrelsens hårda s+mp-linje. Bl.a. ströks sossarna ur vår budgettext(!). Men viktigare var bifallet till motion 8.19:2 "att ställningstagandet i regeringsfrågan avgörs av vad som ger bäst utdelning för mp:s politik. Vi utesluter på förhand inte regeringssamarbete med något av de nuvarande riksdagspartierna", Beslut: Bifall

- Medan sossarna önskar sig fler passiva supportrar så visar mp att vi vill ha aktiva medlemmar. Det är förmodlingen också orsaken till att mp är det enda riksdagsparti som växer just nu. En medlemsomröstning om EU-utträdesparagrafen är därför helt rätt i tiden.

- Ett nytt förlag om trygghetssystem röstades igenom. Och det utan att medborgarlöntanken skrotades. Bra!

- Och trots att jag inte håller med henne i sak vill jag ändå stämma in i hyllningarna av Sara Parkmans Monopol-tal. Våra gröna ungdomar är helt fantastiska!

» Tyvärr gick inte 3 och 4 att-satserna på motionen 8.19 om regeringsfrågan igenom. De reglerade tidsplanen för när vi ska börja prata med ev. samarbetspartier. Det vore bra att vänta med det åtminståne till efter EP-valet i maj 2009.

» Sämst är dock miljöpartiets hemsida. Det dröjde ett bra tag innan jag hittade länken till de ojusterade protokollen. Varför inte publicera kongressbesluten direkt på förstasidan? Och varför hittar jag bara ett (1) pressmeddelande från kongressen så här långt?

Inga kommentarer: